Till
höger i målningen ser vi ett högsäte befolkat av personifieringar av dygder. På
tronen sitter staden Siena och dess styrelse förkroppsligad i formen av en
äldre regent i Sienas svartvita färger (Balzana), med huvudet omgärdet av CSCV,
som är initialerna till Comune Saenorum Civitatis Virginis ’Sienabornas kommun
av jungfrustaden’ och håller i spiran och klotet, symboler för världslig makt.
Under honom två små pojkar, enligt sägnen Remus barn, som var stadens grundare.
Han omgärdas av (fr v.) Fredens, Modets (själsstyrkan), Förståndets
(Klokhetens), Storsinthetens, Måttfullhetens och Rättvisans (Rättfärdighetens)
symboliska gestalter, med någon variation kardinaldygderna enligt antik och
katolsk uppfattning.
Till
vänster återkommer Rättvisans gestalt, denna gång buren av en himmelsk ängel
som låter Visheten vara överordnad andlig instans. Scenen beskriver hur Rättvisan
dömer och frikänner.
Den
celesta nivån i målningen motsvaras på den högra sidan av tre änglar som
avbildar de tre teologiska dygderna: Tro, Hopp och Kärlek, som ytterst
garanterar stadens medborgerliga värden och vårdare. Dessa senare bildar det
band av välklädda sienesare och medlemmar av rådet, som förmodas representera
dessa värden för folket i staden. Utanför bilden finns på anslutande vägg en
avbildning av hur det sienesiska folket ute i sina sysslor och sin bygd bärs av
och förvaltar detta goda tillstånd (respektive korrumperas under ett dåligt
styre).
Hela
målningens idé bygger på att flera tidigare läror om människan och hennes
samhälleliga livsform traderats och aktualiserats. Den antika läran om dygder och
politik (hos Aristoteles i Ethica och Politika) har sammanvävts med Thomas av
Aquinos teologiska dygder (i Summa Theologica 1273), liksom hela den italienska
stadsstatshistorien, som går tillbaka till den romerska republiken (509 f.Kr-)
med dess koncentration på medborgerliga dygder och färdigheter i teori och
praxis.
I
sin helhet och i sina delar går det att se vad som var viktigt i detta exempel på
samhällelig livsform, hos vilka makten låg, var den grundades och vilket ansvar
den medförde. De värden som här åberopas är, efter min mening, universella
värden, men särskilt viktiga för vår världsdel, som de uppehållit genom alla
tider och som det inte går att göra avkall på för att en god styrelse skall
komma till stånd och bevaras. Allegorin bär ett evigt budskap och ställer rannsakande
frågor in i vår tid som handlar om värden, maktutövning, medborgerlighet, människosyn, det
civila samhället, dess anda och ansvar. Därför har Allegorin satts som spegel
över mina strävanden att kasta ljus över eviga värden, historien, kulturen och
samtiden.
***REFLEXER***
Under
denna rubrik kommer då och då aktuell diskussion inom mina intresseområden att
uppmärksammas.
Hejarklackens logik styr på nätet?
Idag vill jag ta upp en kulturartikel i Svenska Dagbladet den
29/3,Här där professor Fredrik Svenaeus vid Södertörns högskola skriver på temat ’Hejarklackens
logik styr på nätet’. Han tar upp en intressant tanke om de framvällande nya
textmedierna- messande, twitter, sociala medier. Tesen heter då att texterna
här avspeglar det muntliga samtalet och umgänget: ’Det är inte skrivandets,
läsandets och textens villkor som styr kommunikationen på internet utan pratet,
gesterna och kläderna’. Slutsatsen verkar alltså vara att vi just nu bevittnar den
muntliga kulturens återupplivande i ett skriftsystem som föds för att mer vara
gestrikt, känslostyrt och direkt motsvara ett fysiskt utbyte. ’Det är nu frågan
om en direkt kommunikation till skillnad från den fördröjning och reflektiva
process som präglar skrivande-text-läsande processen’ påstår Svenaeus. Det
råder väl ingen tvekan om att han hyser tvivel, för att inte säga oro,
över de olika uppträdandeformerna och deras radikala boskillnad. De nya
textformerna styrs enligt honom av behovet att få uppmärksamhet och dominera, ’som
finns med oss från savannen’.
Det
är viktigt att vår nya kommunikationsstruktur och dess följder tas upp till
diskussion ur alla möjliga synvinklar. Såväl hot som möjligheter måste
uppmärksammas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar