Varje
dag, året runt, besöks norra Italien av pilgrimer från alla hörn i världen. Det
är lätt att förstå varför- här ryms alla tiders historia i ett relativt
oförstört och vackert landskap, med ett behagligt klimat (åtminstone under
sommarhalvåret) och med mediterran mat och dryck, lokalt odlad och tillredd med
omsorg. Det är inte bara Signora Sabatini utan också många herrar Tanaka som
stannar vid majestätiska katedraler, unika muséer och beundransvärda
minnesmärken. Ett av dem är Staden Siena, ett synnerligen levande muséum för
den historiskt intresserade. I fonden av det sluttande torget, Piazza del
Campo, ligger stadshuset eller Palazzo Pubblico. I dess styrelserum, Sala dei
nove (De nios sal efter antalet styresmän), har en av stadens konstnärer,
Ambrogio Lorenzetti (ca 1290-1348), utfört en monumental muralmålning på tre av
rummets väggar. Två väggar täcks av framställningen av en god resp. dålig
styrelse, den tredje ger en levande bild av vardagslivet i och kring staden.
Det är det enda samtida konstverket med detta motiv sedan antiken.
Jag
har valt allegorin över en god styrelse som anfang för min blogg av flera skäl.
Det första är det rent historiska:
Målningen
är gjord under en tid då Italiens städer kom att långsamt växa i betydelse, inte
minst efter den stora dödens härjningar. På det materiella planet kom handeln
inom och utom Italien att leda till att handelshus, faktorier och bankväsende
tillväxte, och därmed välståndet. Detta kom i sin tur att få en avgörande
betydelse för kapitalismens och marknadshushållningens utbredande över Europa
och världen. Ideologiskt såddes här fröna till de stora upptäcksfärderna, till världserövrande
och fjärrhandel, men också till kolonialism och imperialism. Med ett allt
starkare borgarstånd restes krav på medinflytande i städernas styrelse; det
medborgerliga och participatoriska kom till större uttryck. Till sist kom en
omfattande kulturrörelse under namnet Renässansen att bredda och befordra
intresset för konst, litteratur och historia. Samtidigt bevarades känslan och
kunskapen om naturen, odling och hantverk i en from världsuppfattning som
utgick från den tro som kyrkan förmedlade, nu förnyad genom resande predikanter
och nya ordnar (franciskaner och dominikaner) som mötte folket på gatan. Det
var en tid som gav ny näring åt kropp, själ och ande.
Det
andra skälet är det idéhistoriska
perspektivet. Varje framställning av konst i offentlig miljö bär ett
budskap, i sig eller i sin miljö och för sin publik. Allegorin hör tveklöst
till denna kategori. Den är lätt att läsa i dess genomskinliga symbolik av ett
idealiskt samhälle, både söndagligen som till vardags. Den bär också vittne om
ett nytt led i stadsstatens utveckling.
Det
tredje är det moralfilosofiska. I
sin karaktär av spegel för de samtida maktägande ger den exempel på vilka
dygder och idéer denna tid och detta samhälle ville hålla fast vid och
propagera. Budskapet kunde inte slå fel- för styresmännen i salen blev varje
dag en påminnelse om vilket av perspektiven som just nu drog till sig deras
uppmärksamhet.
Det
fjärde är det självklara- det är ett
skickligt konstverk som avbildar levande sienesare, deras miljö och
föreställningar. Det abstrakta blir konkret och vice versa- ett levande
konstverk som dokumenterar dåtid och når vår samtids blick. Frågan blir: Vem
rannsakas- eller tilltalas- av vad, då och idag?
Alltså:
i en av Europas hjärttrakter skapas ett konstverk som återger en ordning och
ett sätt att leva, tänka och känna som skulle visa sig bli oändligt fruktbart
för det bästa i vår världsdels fortsatta historia. Kan vi finna bättre argument
för att göra ett återbesök i dess rum och tid?
I
min nästa blogg försöker jag läsa Allegorins detaljer litet närmare och se om
det finns budskap också till vår tid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar